ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Πέμπτη 6 Αυγούστου 2015

Στις καλένδες η απλούστευση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων

Το τεράστιο θέμα των καθυστερήσεων για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων επισημαίνει ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κωστής Χατζηδάκης. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εδώ και 6 μήνες δεν έχει κάνει την παραμικρή κίνηση προκειμένου να προωθηθεί και να ολοκληρωθεί η εφαρμογή των προβλέψεων του νόμου 4262/2014. Και αυτό παρότι η ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου είχε τη στήριξη του συνόλου της επιχειρηματικής κοινότητας. 

Αν και η βελτίωση και η απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί ζήτημα υψηλής προτεραιότητας με δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις σήμερα δραστηριοποιούνται σε ένα πολυσύνθετο, διαρκώς μεταβαλλόμενο και δυσχερές περιβάλλον, οι καθυστερήσεις, οι παλινωδίες και η μετάθεση κρίσιμων αποφάσεων για τη λειτουργία της αγοράς βυθίζουν σε τέλμα την ελληνική επιχειρηματικότητα. 

Η εγκατάσταση-αδειοδότηση επιχειρήσεων θεωρείται το κυριότερο εμπόδιο στην επιχειρηματικότητα, ενώ το συνολικό κόστος της γραφειοκρατίας, το οποίο επωμίζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, υπολογίζεται σε 7,8 δισ. ευρώ ετησίως. Ογκώδεις φακέλους με δεκάδες δικαιολογητικά κουβαλούν οι επίδοξοι επιχειρηματίες για το άνοιγμα ιδιωτικού γραφείου ευρέσεως εργασίας που έχει συνολική διάρκεια αναμονής έγκρισης τις 120 ημέρες. 

Μέχρι στιγμής έχουν ήδη απαλλαγεί από την υποχρέωση έκδοσης άδειας λειτουργίας 103 βιομηχανικές και μεταποιητικές δραστηριότητες που αφορούν σε 897 επαγγέλματα, που συντελεί στην εξοικονόμηση από δύο έως τρεις μήνες σε χρόνο καθώς σε χρήμα μέχρι και 1.500 ευρώ κατά μέσο όρο. Με απλή επίσης γνωστοποίηση στον δήμο αδειοδοτούνται 25 είδη επιχειρήσεων που θεωρούνται χαμηλής επικινδυνότητας.




Η προηγούμενη κυβέρνηση με την ψήφιση του νόμου-πλαισίου επεδίωξε την ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών που απαιτούνται για την ταχεία και χωρίς γραφειοκρατικό κόστος αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Ο νόμος-πλαίσιο καταρτίσθηκε μετά από ευρεία διαβούλευση με τους εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου και εξαντλητική μελέτη της νομοθεσίας, σε συνεργασία με ξένους εμπειρογνώμονες, μεταξύ άλλων της Παγκόσμιας Τράπεζας. Κεντρική φιλοσοφία του νόμου-πλαισίου ήταν να ασκείται η πλειονότητα των δραστηριοτήτων με μια υπεύθυνη δήλωση του επιχειρηματία και ο έλεγχος του κράτους να μεταφέρεται από το στάδιο των δικαιολογητικών σε εκείνο της λειτουργίας.


Προς αυτή την κατεύθυνση ακολούθησε και η παραγωγή δευτερογενούς νομοθεσίας. Σημειώνω ειδικότερα:

-Την ΚΥΑ 12684/92/26-11-2014   (ΦΕΚ Β' 3181/27-11-2014), με την οποία καταργήθηκε η απαίτηση για λήψη άδειας λειτουργίας σε 103 οικονομικούς τομείς και συνολικά 897 δραστηριότητες-επαγγέλματα,

-Την ΚΥΑ 11997/145/28-11-2014 (ΦΕΚ Β΄3284/8-12-2104) με την οποία καταργήθηκε η υποχρέωση λήψης πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας σε 454 κατηγορίες οικονομικών τομέων και συνολικά 1.039 δραστηριότητες-επαγγέλματα.


Επιπλέον, ο νόμος-πλαίσιο προσδιόριζε και άλλες νομοθετικές αλλαγές απλοποίησης της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων που έπρεπε να προχωρήσουν από συναρμόδια υπουργεία. Μάλιστα, εδώ και 6 μήνες ο Υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης έχει την αρμοδιότητα και την ευθύνη απλοποίησης των συγκεκριμένων διατάξεων χωρίς καμία άλλη παρεμβολή οποιουδήποτε άλλου Υπουργού.

Παρόλα αυτά, από την εκλογή της νέας Κυβέρνησης και μετά επικρατεί πλήρης αδράνεια και σύγχυση ως προς τις προθέσεις της κυβέρνησης.


Αντί να υπάρξει επιτάχυνση της πλήρους εφαρμογής του νόμου-πλαισίου, στις 11 Ιουνίου 2015 ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας ενημέρωσε εκπροσώπους του ΣΕΒ πως το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης σκοπεύει να προχωρήσει σε εκ νέου αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των αδειοδοτήσεων, τονίζοντας την ανάγκη επαναφοράς των εκ των προτέρων ελέγχων από το Δημόσιο. Επίσης, σύμφωνα μεπληροφορίες, έχει συσταθεί επιτροπή στο Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να επανεξεταστούν οι δραστηριότητες που θα εξαιρεθούν από το καθεστώς αυτόσυμμόρφωσης και θα επανέλθουν στην κλασική αδειοδοτική διαδικασία.


Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα είναι μια απαράδεκτη οπισθοδρόμηση που θα μας οδηγήσει στην προηγούμενη κατάσταση των αλλεπάλληλων επιπέδων γραφειοκρατίας.