Να εμπιστεύεται ένας λαός μία γυναίκα για τρίτη
κυβερνητική περίοδο στην Πρωθυπουργία της χώρας του είναι κάτι σημαδιακό. Από
το 2005 η κα. Μέρκελ κυβερνάει την Γερμανία δίνοντας της πολιτική σταθερότητα
και αναδεικνύοντας την στην ισχυρή χώρα της Ευρώπης. Η ισχύς βέβαια είναι πάντα
συνισταμένη πολλών παραγόντων και μετρήσιμη. Οι επιλογές της δέχτηκαν πολύ
κριτική αλλά ο γερμανικός λαός την δικαίωσε σήμερα το βράδυ. Αν μείνει μέχρι το
2017 στηn Καγκελαρία θα συμπληρώσει 12 χρόνια ηγεσίας σε ένα λαό που έχει μάθει
να χτίζει από το μηδέν, να διορθώνει τα λάθη του και να απαλλάσσεται από τους
κατακτητές του χωρίς πολλές φανφάρες και μεμψιμοιρίες.
Η κα Μέρκελ δεν
αναμένεται να αλλάξει την πολιτική της. Θα παραμείνει η μηχανοδηγός της Ευρώπης,
όμως η υπερβολική της ταχύτητα εγκυμονεί κινδύνους εκτροχιασμού αρκετών
βαγονιών. Αν θα θελήσει να φτάσει στο τέλος του ταξιδιού της, στην ευρωπαϊκή
ενοποίηση, με όλα τα βαγόνια του τρένου, θα φανεί γρήγορα. Οι γέφυρες της
Ευρώπης δεν είναι όλες χτισμένες σε γερά θεμέλια και η κατάρρευση μίας είτε θα σταματήσει το τρένο είτε θα το
οδηγήσει σε άλλο δρομολόγιο.
Φυσικά σε κάθε τρένο υπάρχουν επιβάτες
διαφορετικών θέσεων και η Ελλάδα πρέπει να ενωθεί γρήγορα και να ταξιδέψει στην
1η θέση. Αλλιώς τα αλληλομαχαιρώματα θα πολλαπλασιαστούν μέχρι τον τελικό
θάνατο...
Τo trust a woman for third time as Prime Minister is
something fateful for a nation. Since 2005, Mrs. Merkel
governs Germany giving political stability and making it a powerful
country of Europe again. Power
of course is always a result of many measurable factors. Her
decisions received much criticism but Germans simply justified her tonight. If
she remains in Chancellery until 2017 she will
complete 12 years in leadership of a nation which has learned to build from
scratch, correct its mistakes and be exempted from occupiers without much
fanfare and self-loathing.
Mrs. Merkel is unlikely to change its policy. She will remain the driver of "Europe train", but an excessive speed inherent risks of derailing several carriages. If she is decided to reach the end of European integration journey with all train carriages we will see it soon. Bridges of Europe are not all built on solid foundation and one collapse will either stop the train or lead it to a different route.
Indeed, in every train passengers occupy different seats and Greece must unify quickly in order to travel in first class. Otherwise stabbing each other will be multiply until our final death...
Mrs. Merkel is unlikely to change its policy. She will remain the driver of "Europe train", but an excessive speed inherent risks of derailing several carriages. If she is decided to reach the end of European integration journey with all train carriages we will see it soon. Bridges of Europe are not all built on solid foundation and one collapse will either stop the train or lead it to a different route.
Indeed, in every train passengers occupy different seats and Greece must unify quickly in order to travel in first class. Otherwise stabbing each other will be multiply until our final death...